USAHA PERLU DIPERTINGKATKAN

RABU, 11 DECEMBER 2019 : 





Man jadda, wajada. Kalimah ini bermaksud : siapa yang usaha, dia dapat hasilnya. Meskipun kalimah ini bukanlah hadis dari nabi, tetapi ia tersimpan beribu hikmah dan manfaat kepada semua. Ianya ringkas tetapi mempunyai maksud tersirat yang mendalam maknanya. Jika dihayati sebaiknya, segala yang kita perolehi di atas muka bumi ini, adalah hasil dari usaha kita sendiri. Meskipun hakikatnya semuanya dari Allah. Tetapi Allah tidak memberi sesuatu kepada manusia tanpa manusia itu sendiri yang meminta dan usaha untuk mendapatkannya.
Hal ini dikuatkan lagi dengan firman Allah dalam surah Ar-Ra’d: 11 yang bermaksud:

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang ada pada diri mereka”

Begitulah dengan pasukan kami yang kini sedang berhasrat untuk menjalankan satu misi Khidmat Pendidikan dan Kajian Sosio Budaya di Bandar Aceh pada 18 Mac – 02 April 2020. Kami sedar pergerakan kami sedikit perlahan yang disebabkan assigment masing-masing dan juga masa yang terhad dengan tugasan sendiri. Disebabkan itulah, walau macam mana sibukpun kita. Komitmen sepenuhnya dalam Kembara Mahasiswa ini perlu dianggap serious dan disebab itulah juga team kami seramai 12 sukarelawan akan membuat boarding time setiap hari rabu. Malah ketika waktu itulah, setiap sukarelawan perlu update setiap pergerakan masing-masing.

Oleh yang demikian, dengan masa yang sedang mencemburui kita, usaha perlu dipertingkatkan lagi untuk mempercepatkan pergerakan. Semakin banyak dan tingginya usaha, semakin tinggi harapan untuk mendapatkan apa yang diinginkan. Harapan supaya, setiap apa yang dirancang akan dipermudahkan segalanya dan sentiasa diredhai oleh yang Maha Esa. Aamiin.

Wallahua’lam🌸

Comments

Popular posts from this blog

Syair Perahu - Hamzah Fansuri ( Rangkap 1 - 5 )

MAKAM SYIAH KUALA

MERIAM LADA SECUPAK