" PENANGAN TARBIAH DARI ALLAH SWT "

 Hari - 6


" Penangan Tarbiah "

17 february 2019 -

Kesan dan Pesan dalam kembara Mahasiswa Bitara 💪

Pukul 10. 49 pagi, ketika saya berjalan kaki menuju Kantor PII Aceh. Ketika menyusuri perjalanan ini. Aku menemui sesuatu yang berikan tarbiah buatku iaitu aku melihat seorang kanak - kanak yang sedang memungut sisa makanan di dalam tong sampah ( mencari udang yang telah dibuang ) . Betapa hatiku berasa sangat sebak melihat secara langsung. Disitu belajar kenal erti " kesyukuran " terhadap yang dimiliki.

Tepat pukul 12.00 tenghari, kami menuju pasar disekitar daerah Aceh untuk mencari barangan keperluan asas makanan kepada anak - anak Panti Asuhan Dayah Nurul Huda, Aceh Besar

Keperluan yang Mahasiswa Selangor berikan seperti Beras, Telur, Minyak masak, keropok, dan keperluan yang lain.

1.45 petang, setibanya kami di Panti Asuhan Nurul Huda kami disambut baik oleh Pengasuh disana dengan menceritakan sumber dana yang mereka perolehi bagi membiayai Panti Asuhan ini . Banyak hikmah yang saya pelajari sepanjang kata - kata hikmah dari Paman.

Selesai anak - anak Panti Asuhan ini makan serta solat, kami sukarelawan UNISEL memulakan aktiviti bermain yang menyeronokan. Di dalam aktiviti kami memberikan pesanan supaya anak - anak ini dapat mencapai cita - cita mereka dengan cemerlang 😘😘insyaAllah.

Selesai menyelesaikan aktiviti ini, kami mulakan langkah perjalanan kaki menuju pulang ke Penginapan dan memulakan posterm seperti biasa 😊



                                                     



                                                                                                                                   Hidayah Razlan,






                           

Comments

Popular posts from this blog

Syair Perahu - Hamzah Fansuri ( Rangkap 1 - 5 )

MAKAM SYIAH KUALA

MERIAM LADA SECUPAK