KELEBIHAN DOA ORANG YANG BERMUSAFIR :)

12 Februari 2019 – Sebelum kami mulai permusafiran kami ke bumi Aceh pada jam 10:15 a.m, kami didatangi oleh ibu bapa Athirah bagi mengiringi kami sehingga di hadapan pintu lepasan antarabangsa sebelum berlepas. Dalam perjalanan kami untuk ke Gate, tiba-tiba kami terdengar nama kami dipanggil untuk bagi mempercepatkan perjalanan kami sebelum kapal terbang akan berlepas. Selepas itu kami semua pakat berlari selaju yang mungkin kerana perjalanan nak ke Gate itu jauh sekali. Ketika itu, kami sangat risau yang kami tidak akan sempat untuk sampai ke sana sebelum kapal terbang berlepas. Sehinggakan waktu security cek barang, saya ingat jam tangan saya sudah diambil selepas security cek barang kerana ketika itu kami semua sangat kelam kabut berlari untuk mengejar sampai ke Gate secepat yang mungkin.

Saya mula perasan yang jam tangan saya tiada ketika saya sudah berada di atas kapal terbang. Hati saya sangat sedih kerana jam tangan yang dihadiahi oleh ayah saya itu sudah hilang akibat kecuaian diri sendiri ketika kami berada di security cek barang. Saya terus bertanya kepada sahabat yang lain untuk menanyakan sama ada mereka ada ternampak atau tolong simpankan jam tangan saya ketika di security cek barang. Tetapi malangnya semua kata mereka tidak jumpa jam tangan saya. Saya jadi hiba atas kehilangan jam tangan tersebut dan masih berharap dan berdoa bersungguh-sungguh sepanjang perjalanan kami ke Aceh agar ada keajaiban selepas kami sudah selamat sampai ke destinasi yang kami ingin tuju.

Alhamdulillah, setelah kami selamat tiba di Aceh pada jam 11:35 pagi (Waktu Indonesia) dan sementara kami menunggu kedatangan Bang Muhardi selaku Ketua Umum Pelajar Islam Indonesia bersama-sama Kak Dina PII Wati Aceh bagi menyambut kami, kami duduk di dalam surau Sultan Iskanar Muda. Ketika itu, saya meminta kak Hidayah untuk cek semula dipakaiannya sama ada dia ada terambil jam tangan saya lalu disimpan didalam poket bajunya. Selepas dicek semula, jam tangan saya sudah dijumpai, syukur Alhamdulillah! Disini saya melihat doa bagi orang yang sedang bermusafir doanya sangat mustajab. Oleh itu, jangan terus berputus asa dan terus berdoa, pasti Allah akan bantu.









Catatan Oleh,
Athirah Ibrahim.

( HARI 1)


Comments

Popular posts from this blog

Syair Perahu - Hamzah Fansuri ( Rangkap 1 - 5 )

MAKAM SYIAH KUALA

MERIAM LADA SECUPAK