HIKMAH SYUKUR


17 Februari 2019 – Pada hari ini kami menjalankan misi ke Panti Asuhan Nurul Huda. Saya, jujurnya tidak melakukan persiapan mental dan fizikal yang kukuh. Paling saya merasakan kekurangan adalah apabila, saya merasakan bahawa seolah-olah kami tidak menyumbang apa-apa pada mereka. Kekecewaan ini berlaku sama seperti di Panti Asuhan Muhammadiyah. Saya merasa begitu kecewa dan sedih, masing-masing tidak merasakan ini adalah program penting yang kita perlu teliti betul-betul sebelum bergerak ke sana. Masing-masing relax dan pentingkan diri dan meletakkan harapan pada saya sepenuhnya dengan merasakan akan adanya keajaiban berlaku pada hari kejadian, sungguh! Ini bukan sikap gerakan Islam yang Sepatutnya. Saya teringat satu kata-kata perjuangan, “Kebaikan yang tidak terancang mampu dikalahkan oleh kejahatan yang terancang”.

Namun, Alhamdulillah, setibanya di sana kami disambut oleh Paman iaitu mudir Panti Asuhan tersebut. Pesanan dia kepada kami, untuk menguji keimanan kita, pergilah merantau ke negara-negara maju dari situlah kita dapat menilai setebal mana iman kita apabila diuji oleh Allah ketika dilekakan oleh syurga dunia. Dan pengalaman hidup paman ini ketika tsunami membuatkan beliau merasakan bahawa pentingnya untuk bersyukur dalam setiap perkara yang dilakukan. Dan merasakan cukup seperti sikap ahli tasawuf.

Catatan , 
Leftenan Aqilah :)

Comments

Popular posts from this blog

Syair Perahu - Hamzah Fansuri ( Rangkap 1 - 5 )

MAKAM SYIAH KUALA

MERIAM LADA SECUPAK